Co je vlastně kultura?
NetuÅ¡Ãm, co na tom, kdo vidÃ. Superman, Antman, Aquaman, stále totéž dokola dokoleÄka. Nic nového, a kromÄ› výborných efektů jsou to naprosté blbiny. MyslÃm, že vÅ¡echny i když jsem vÅ¡echny nevidÄ›l. Ale kina jsou vyprodaná, takže se to vÅ¡em lÃbà a já jsem opÄ›t, jako vždy, výjimka. Je nutno si uvÄ›domit, že každému se lÃbà nÄ›co jiného. A filmové spoleÄnosti nebudou toÄit filmy dle mého gusta, ale budou je toÄit pro Å¡irÅ¡Ã obecenstvo. Musà na nich vydÄ›lat, aby se uživili. To je ovÅ¡em tÅ™eba uznat. SpotÅ™ebnà spoleÄnost je vždy na prvnÃm mÃstÄ›, stejnÄ› jako zisk za každou cenu. Proto nikdo nikoho nenutà do kina chodit. Â
Takže to vymÄ›nÃme za návÅ¡tÄ›vu sportoviÅ¡tÄ›, nebo tÅ™eba divadla. NapÅ™Ãklad nÄ›jaká klasika by nebyla Å¡patná. Takže jsme navÅ¡tÃvil divadelnà pÅ™edstavenÃ. Hrála se „Kytice“ od pana Erbena, můj oblÃbený kousek. Dodnes lituji vyhozených penÄ›z, protože to, co jsem vidÄ›l byl naprosto otÅ™esný pokus o jakousi modernu. Nevadilo mi, že vodnÃk pod vodou kouÅ™Ã, ani to že chlastá. To bylo spÃÅ¡e takové oživenÃ, ale komedianti, tedy kolotoÄáři, to už bylo na mne moc. Vůbec se mi to nelÃbilo, a navÃc vypÃnali hercům mikrofony. Nechávali je jen pÅ™i zpÄ›vu. Takže jsem polovinÄ› pÅ™edstavenà nerozumÄ›l.
Klasické pasáže znám nazpaměť, ale ty podivné mezihry mi naprosto unikaly. Na konci vÅ¡ichni kolem mne plácali. Já, opÄ›t výjimka, ne. Nebudu odměňovat nÄ›co, co mi bylo skoro protivné. Kupodivu, po pÅ™edstavenà byly u východu sklenice, kde se mÄ›lo toto veledÃlo hodnotit. Dal jsem hlasovacà lÃstek do sklenice s nápisem „katastrofa“ a hodnÄ› mne pÅ™ekvapilo, že byla skoro plná. I v dalÅ¡Ãch byly lÃsteÄky, ale v porovnánà s „katastrofou“ to bylo jen ubohé množstvÃ. Tak kdo potom v tom divadle tleskal? Také je možné, že si lidé spletli sklenice i když to u nich bylo zÅ™etelnÄ› a ÄitelnÄ› velkým pÃsmem napsáno. Takže asi tleskali ze sluÅ¡nosti. Nu i to je kultura. Ale ne pro mne. Â